המרכז האקדמי למשפט ולעסקים  
חיפוש
משפט דת ותרבות סוגי זכויות קבוצות מוחלשות

רצח על רקע כבוד המשפחה > פסיקה

כללי
מדינת ישראל נ' חומייני סלאיימה (ע"פ 10866/03) : יש להחמיר בענישה של רצח על רקע כבוד המשפחה

המערערים הם בני דודים. אשתו של המערער 1 ניהלה קשר רומנטי עם המנוח, והמערערים החליטו לבצע נקמה ולדקור אותו. המערער 1 דקר את המנוח וגרם למותו, בעוד שהמערער 2 דקר את בן דודו של המנוח וגרם לו חבלה. בית המשפט העליון דחה את ערעורם, וקיבל את ערעור המדינה בציינו כי עבירות אלימות על רקע כבוד המשפחה הפכו חזיון נפוץ במקומותינו ויש לפעול נמרצות כדי למגר את התופעה, כאשר אחת הדרכים לכך היא לנקוט בענישה מחמירה. מדובר במעשה ברוטאלי ואלים, שנעשה תוך תכנון והכנה מוקדמים, ולכן יש להחמיר בענישה. על המערער 1 נגזרו 11 שנות מאסר בפועל ועל המערער 2 נגזרו 7 שנות מאסר בפועל. (ניתן: 5.7.04)




מונדר עיסא נ' מדינת ישראל (ע"פ 5197/05) : טענת "כבוד המשפחה" אינה יכולה לשמש טענת קינטור

המערער הורשע בבית המשפט המחוזי בעבירת רצח בכוונת תחילה, לאחר שנקבע כי ירה בבת דודו כשהייתה בדרכה לבית הספר, וזאת על רקע חילול כבוד המשפחה. המערער טוען כי אין בעובדות המתוארות בכתב האישום כדי לבסס הרשעה בעבירת הרצח, אלא בעבירת הריגה בלבד, כיוון שיסוד ההחלטה להמית המכונן את עבירת הרצח לא התקיים. בפסק דינו, הוקיע בית המשפט העליון את תופעת הרצח בשם כבוד המשפחה, בציינו כי זוהי תופעה נלוזה, וכי יש לפעול לשם מיגורה. הערעור נדחה תוך קביעה כי השתלשלות האירועים וריבוי היריות במנוחה מובילים למסקנה אחת אשר לפיה המערער פעל בכוונה תחילה, תוך שהוא מודע לתוצאות מעשיו וחפץ בהשגת התוצאה הקטלנית. (ניתן: 5.2.07)




סלים קייס נ' מדינת ישראל (ע"פ 2132/04): שני מאסרי עולם מצטברים בגין רצח על רקע "כבוד המשפחה"

המערערים הורשעו בבית המשפט המחוזי ברצח אחותם ובן זוגה על מה שלדעתם נראה כ"חילול כבוד המשפחה", זאת לאחר שהובילו את המנוחים לחורשה מבודדת באמתלה שיערך להם טקס נישואין ושם רצחו אותם באבנים ומהלומות קשות. על כל אחד מהמערערים נגזרו שני מאסרי עולם מצטברים, מכאן הערעור. בית המשפט העליון דחה את הערעור בציינו, כי הפרשה הטראגית מדגישה את ההכרח לעקור מהשורש את ההשקפה לפיה שמירה על "כבוד המשפחה" מהווה צידוק לנטילת חיי אדם. החברה בישראל חייבת לעקור תופעה פסולה זו מן היסוד, מאחר שידענו די מקורבנותיה. (ניתן: 28.5.07)




סעיד פאחורי נ' מדינת ישראל (ע"פ 7289/98): רצח על רקע "כבוד המשפחה" - החמורה שבעבירות

המערער חנק את אחותו עד כדי איבוד הכרה, הכה אותה עם מוט ברזל בראשה ולאחר מכן השליך אותה במדרון במטרה להורגה, וזאת על רקע חילול כבוד המשפחה. לאחר כל אלו נסע למשטרה והודיע כי רצח את אחותו, שעל אף מעשיו נשארה בחיים. המערער הורשע בניסיון לרצח ונדון ל - 14 שנות מאסר בפועל. בית המשפט העליון דחה את הערעור כנגד חומרת העונש, בציינו כי יש יש להחיל על כלל האוכלוסייה נורמות ראויות למען שמירה על חייהם ושלמות גופם ונפשם של כולם, ולשם הגנה על קורבנות פוטנציאליים, זאת על ידי החמרה בענישה לשם הרתעת העבריינים מלעבור עבירות אלימות מכל סוג, ביניהם רצח על רקע כבוד המשפחה שהוא אולי החמור שביניהם. (ניתן: 22.6.00)




מהאר בן אמין שקיראת נ' מדינת ישראל (ע"פ 2587/06) : מאסרי עולם מצטברים בגין רציחות על רקע "כבוד המשפחה"

המערער הורשע בבית המשפט המחוזי ברצח כפול של שתיים מאחיותיו, בנסיון לרצח ובעבירת הפסקת הריון, ונגזרו עליו שני מאסרי עולם מצטברים ומאסר עולם חופף בגין הנסיון לרצח והפסקת ההריון. המערער הכריח את אחיותיו לשתות חומצה וחנק אותן באמצעות כבל חשמל כיוון שהחליט כי אחיותיו חיללו את כבוד המשפחה לאחר שחשד שאחת מהן קיימה יחסי קרבה עם אחר. בערעור מלין המערער על ההחלטה לצבור את מאסרי העולם שהושתו עליו. בית המשפט העליון דחה את הערעור בקובעו כי המערער פעל בתכנון שטני שקדמה לו מחשבה סדורה. כל מעשה עומד בפני עצמו, ואין המתתה של האחת משולה להמתתן של שתיים. המעשים שביצע המערער הם נפשעים ומחייבים ענישה כואבת וקשה שתבטא בצורה הולמת את אובדן כל אחת מהנשים שמותן בא להן מידי אחיהן. לכן, החלטתו של בית המשפט המחוזי לצבור את עונשי המאסר היא נכונה, ואין מקום לשנותה. (ניתן: 17.5.07)




מדינת ישראל נ' מהאר בן אמין שקיראת (פ"ח 851/05): מאסרי עולם מצטברים בגין רציחות על רקע "כבוד המשפחה"

הנאשם חשד כי אחת מאחיותיו חיללה את כבוד המשפחה כיוון שסולקה מביתה על ידי בעלה בהיותה בחודש התשיעי להריונה. לכן החליט להורגה וגם את שתי אחיותיו הנוספות. הנאשם הכריח את אחיותיו לשתות חומצה וחנק אותן עד שהביא למותן ולמות העובר, כאשר רק אחת מהן ניצלה. בית המשפט המחוזי הרשיע את הנאשם ברצח כפול, בנסיון לרצח ובעבירת הפסקת הריון, בקובעו כי המבחן המוסרי מהותי הוא המצדיק הטלת עונשים מצטברים. כך יבואו לידי ביטוי ערך קדושת החיים ומדיניות הרתעה ראויה והוקעת הזוועה שברצח הרבים. עוד ציין ביהמ"ש, כי מדובר בתוכנית שטנית שהוצאה לפועל על ידי בן אנוש חסר צלם אנוש , שפעל מתוך נורמות תת תרבותיות ומעוותות. על הנאשם נגזרו 2 מאסרי עולם מצטברים, כאשר המאסרים בגין הנסיון לרצח והפסקת ההריון יחפפו למאסרי העולם. (ניתן: 19.1.06)




טאהא נג'אר נגד מדינת ישראל (ע"פ 10828/03): פגיעה בכבוד המשפחה אינה יכולה להוות בסיס לקבלת טענת קינטור

המערער הורשע בעבירת רצח בכוונה תחילה. בכתב האישום פורט כי המערער דקר את אחותו מספר פעמים ובכך הביא למותה. לטענתו עשה זאת מפני שאחותו, אשר הייתה רווקה, התכוונה לנסוע למצרים לבדה- דבר שאינו מקובל על פי מנהגי העדה הבדואית. על הרשעה זו הערעור נסב. המערער טוען כי התביעה לא הוכיחה את יסוד העדר הקינטור המיוחס לעבירה. הקינטור אליו טוען המערער הוא פגיעת המנוחה בכבוד המשפחה. בית המשפט העליון קבע כי המבחן האובייקטיבי לקיומו של קינטור אינו נקבע על פי רמת ההתנהגות המקובלת בקבוצה זו או אחרת, ואינו נושא בתוכו תת קבוצות. טיעון בדבר שונות ויחסיות תרבותית לא יכול להיות מעטה להכפפתה של קבוצה באוכלוסיה ולדיכוייה - לענייננו נשים - בשם הערך של כבוד המשפחה, ובוודאי שאינו יכולל להוות הצדקה לקלות נטילת חיי אדם בשמו של ערך זה. (ניתן 28.7.05)

למעבר לקישור לחץ/י כאן

בית המשפט המחוזי קבע כי יש להחמיר בענישה במקרי אלימות על רקע כבוד המשפחה (פ 153/09)

המתלוננת הותקפה באכזריות ונכלאה על ידי הנאשמים - אביה ואחיה - לאחר שלא צייתה להוראתם שלא לצאת מהבית ללא ליווי בשל היותה אישה גרושה, ועל מנת לשמור על כבוד המשפחה. הנאשמים ביקשו כי לא יוטל עליהם עונש מאסר בפועל והביעו צער על מעשיהם ואף נחתמה סולחה בינם לבין המתלוננת בה היא ביקשה למחול לאביה. בית המשפט דוחה את הבקשה בקובעו כי אין כל טענה שיכולה להצדיק את מעשיהם החמורים של הנאשמים, לא טענה בשם כבוד המשפחה, ולא טענה של הגנה תרבותית, וכי יש להלחם מלחמת חורמה באלימות הננקטת בשם כבוד המשפחה. בית המשפט גזר על הנאשמים 24 חודשי מאסר, חלקם בפועל, וקנסות כספיים. (ניתן ביום 23.2.2010)




בית המשפט המחוזי דחה בקשה להפחתת עונשו של נאשם אשר רצח את אחותו על רקע כבוד המשפחה, וגזר עליו מאסר עולם (עמאר חסון 217/95)

בית המשפט המחוזי קבע כי הסנגוריה לא הצליחה להעלות ולו ספק סביר לטובת הנאשם. במקרה זה מעשה הרצח השפל והברוטלי אותו ביצע הנאשם באחותו, נעשה בדם קר ולאחר תכנון ולא נבע כתוצאה מבעיה נפשית. ביהמ"ש קבע כי צריך לתת לסעיף 300 בחוק העונשין לעניין ההקלה בעונש פירוש מצמצם שכן צריך לשמור גם על כבוד הקורבן, ובנוסף פירוש מקל עלול להביא את הציבור לתחושה של זלזול בערך היסודי העליון של שמירת חייו של אדם. (ניתן 6.7.98)


להורדת המסמך לחץ/י כאן


ע'פ 5203/98 עאמר חסון: דחיית ערעור על הרשעה ברצח על רקע כבוד המשפחה

בית המשפט דוחה את ערעור המערער על הרשעות ברצח אחותו. נקבע כי הראיות על אופן ביצוע הרצח, הודאתו במשטרה ואמירתו בסמוך למעצרו כי לאחר מות אחותו חזר הכבוד למשפחתו מוכיחות כי התקיימו במערער כל יסודות העבירה של רצח בכוונה תחילה. כן נקבע, כי לא היה מקום להחיל על המקרה את סעיף 300א(א) לחוק העונשין, ולא היה מקום לקבוע עונש מופחת. (ניתן 6.3.2002)




משפט דת ותרבות

דת ומדינה נושאי משנה
 
  המרכז האקדמי למשפט ולעסקים פורטל זכויות האדם