למה על פי חוק צריך לעשות ביטוח לאופנוע?

חושבים לעלות על האופנוע ללא ביטוח חובה? חשוב לדעת שמדובר בעבירה! מנגד, בעוד שרכיבה על אופנוע נחשבת יותר מסוכנת (לעומת רכיבה ברכב), גם הביטוחים עבור אופנוענים נחשבים יותר יקרים. מדוע אם כן ביטוח חובה לאופנוע אינו בגדר בחירה ואלו ביטוחים אחרים כן מאפשרים לקבל החלטה עצמאית לגבי רכישה? מוזמנים לקבל סקירה מעמיקה אודות סוגי הביטוחים שקיימים עבור אופנועים, לעבור על דגשים חשובים ואף להבין אלו סנקציות מחכות לכם אם תקבלו החלטה לנסוע נגד כיוון התנועה – אם תבחרו להימנע מביטוח חובה.

עבירה פלילית

ראשית נתחיל מהשורה התחתונה – נציין מה יקרה אם תרכבו ללא ביטוח חובה. ובכן כאן נפצל את התשובה לשני תרחישים, ומראש נציין ששניהם לא נעימים. התרחיש הראשון מציג מקרה שבו תעלו על האופנוע ללא ביטוח חובה בתוקף ושוטר יתפוס אותכם. אם זה יקרה, דעו מראש שאתם עתידיים לא רק לקבל קנס מאוד גבוה (כמה אלפי שקלים), אלא גם עשויים לקבל זימון למשפט ואף להידרדר למצב של שלילת רישיון, במיוחד אם יתגלה שאין זו הפעם הראשונה שעולים על האופנוע ללא ביטוח חובה. נשמע מחמיר? יש להבין שמדובר בעבירה פלילית, כך שבהחלט חשוב לעשות ביטוח חובה לאופנוע, גם אם עכשיו לאחר הקורונה כל הוצאה הרבה יותר קשה.

תאונה ללא ביטוח חובה – בור כלכלי

התרחיש השני נוגע למצב שבו תעשו תאונת דרכים ללא ביטוח חובה ברקע. במקרה זה לא רק שתישאו בכול אותן סנקציות שציינו, אלא גם עתידיים להתמודד מול הוצאות כלכליות מאוד גבוהות. מכאן בעוד שהנוסע שהרכבתם עמכם, או עוברי האורח שנפגעו מהתאונה יוכלו להשיג סיוע מטעם הקרן הממשלתית "קרנית" (קרן שמיועדת עבור תאונות פגע וברח ומקרים מעין אלו), לכם הנהגים שנפגעו בתאונה לא יהיה מהיכן להשיג סיוע כלכלי, כך שאם תידרשו לקבל טיפולים רפואיים או אם לא תוכלו לחזור לעבודה, לא יהיה מי שיסייע לעמוד על הרגליים. מדובר בפגיעה כלכלית מאוד משמעותית.

 

 

ביטוחים שכן נתונים לבחירה

עתה לאחר שהבנו אלו סיכונים עומדים על הפרק כאשר בוחרים לרכב ללא ביטוח חובה, יותר קל להבין מדוע החוק אינו משאיר ברירה – מחייב לעשות ביטוח חובה. מכאן שיש להבין שמדובר באינטרס אישי שלכם. יש להבין שהחוק מבקש למנוע מאנשים לקרוס כלכלית בעקבות תאונות דרכים. עם זאת, מלבד ביטוח חובה יש להכיר שקיימים ביטוחים נוספים שלהם כן שמורה זכות הבחירה. פה אנו מדברים על "ביטוח מקיף מלא" שמכסה נזקי רכוש, אם בגין תאונה ואם בגין שריפה או גניבה. קיים "ביטוח מקיף מצומצם" שאינו מכסה מקרים של תאונות עצמאיות, וקיים "ביטוח צד ג'" שמכסה נזקי רכוש שנגרמו לאנשים אחרים בעקבות תאונה שביצעתם.

ביטוח פול ומשתנים משפיעים

לצד הביטוחים שציינו, ראוי לדעת שאומנם ביטוח חובה אינו נתון לבחירה, אך כן ניתן לבחור היכן לרכוש אותו, וכאן ראוי להכיר את "ביטוח פול". במה מדובר? כיוון שחברות הביטוח אינן ממהרות להעניק ביטוח חובה לאופנוענים (יחסית לבעלי רכבים מבצעים יותר תאונות), המדינה הקימה מאגר של חברות ביטוח שמחויבות לבטח כל אחד, כולל אופנוענים. כאן טוב לדעת שהמחירים מפוקחים, ושהמחיר תלוי במשתנים אישיים. משתנים שנוגעים לסוג האופנוע, לנפח המנוע, לוותק ולגיל של הרוכב.

מפיקים את המיטב מהמצב

לסיכום נציין שרכיבה ללא ביטוח חובה היא לא רק עבירה, אלא סיכון אישי שעשוי להוביל למפלה כלכלית. מכאן שאם מבקשים לחסוך, יש למצוא אפיקים אחרים ולא לשחק עם רכיבה ללא ביטוח. מה עוד ניתן לעשות? למצוא את הביטוח הכלכלי ביותר במיוחד עבורכם. נסיעה בטוחה!